bilder

Saturday, February 10, 2007

 

25 Januari Tisdag

11.08
En jättetidig lunch. Jag och Elin smet före våran egen tid och gick och åt med ettorna. I salladsdisken hittar jag en gurka liggande bland alla morötterna. Då tyckte jag det var sensationellt. När jag tänker efter måste det egentligen vara ganska vanligt att något sånt händer, att någon slarvig typ lägger tillbaka en gurka på fel ställe…men, jag tyckte det var speciellt och unikt att det hade hänt. Jag såg något poetiskt i den där gurkan som låg där helt ensam och jämförde det med att vara annorlunda i en värld av likadana människor. 12.02
Jag går ut på en liten promenad runt skolan. Mest för att jag ville leta efter saker som sa tillräckligt för att ta kort på. Och i den där lampan kan man se en egen liten värld utspela sig i glaskupan. Det var det som gjorde den så vacker på bild.
12.04
En tom ölflaska ligger i snön på marken alldeles utanför skolans område mot barrsätragatan. Just när jag tog bilden så var det poetiskt, då kunde jag liksom se någon gå hem sent kvällen innan, slänga ifrån sig flaskan och sen stappla vidare… eventuellt kollapsa och bli hämtad av polisen och satt i fyllecell. Senare så undrade jag varför jag tog bilden, det var ju bara vanligt skräp slängt på marken, det vettigaste hade varit att slänga flaskan och därmed bidragit till en bättre värld.
12.06
Jag tar en bild på mig själv. Blommor i håret för att demonstrera min längtan till våren. Och det ser ut som mitt fina blomörhänge också, som försvann någon gång efter studenten. Nuförtiden känns inte omgivningarna igen lika bra, och jag undrar lite var jag kan vara på väg. Det ser ut som bakom folkets hus, framför gymnastiksalen gående mot gallerian?
15.40
Bildlektion. En alldeles underbar avstickare från resten av schemat. Det var alltid en befrielse att vara där i bildsalen. Just här höll vi på att göra en bild med alla möjliga inslag. Så mycket vi kunde komma på. Sen skulle vi klippa ut en ram och leta med den över bilden efter mindre bilder som representerade storm, kärlek, hat och…ja, fler saker.
Anna, Elin och jag stannade kvar längre, för att vi fick och för att vi ville. Larmet går ju inte än på ett par timmar.
15.40
Samma tid igen. Jag tar en bild på Elins något röriga bild, med saker överallt som man vill se på, och ingenstans att vila ögat. Men…fortfarande, intressant. Mina ögon dras mellan ansiktet uppe i högra hörnet och ögonen i mitten. Jag minns att jag sa till Elin att hennes konst var ”konstig”, men färgglad. I alla fall.
15.44
Vi har precis gått från Bildsalen. I trappan på vägen ner hänger de allra finaste bilderna målat av elever någon gång under åren. Uppgiften verkar ha varit hur man ska beskriva sandviken. Och här är hela väggen målad med sakerna som finns i sandviken. Det enda jag inte minns att jag hört något om var ”kyssbron”. Men gissningsvis var det något som bara de infödda sandvikenborna hade koll på.
15.44
Vi går ner mot skåpen som står hela vägen bort i andra änden av skolan. Var det F-korridoren det kallades? C-korridoren som vi just går igenom ser milslång ut och dessutom börjar det mörkna ute. Tomt är det också, det är ju tisdag, så alla har hunnit sluta för dagen. Varför kan jag inte fånga såna här stämningar på bild nuförtiden? Det är alltid för mörkt trots att det i verkligheten ser fantastiskt ut.
16.30
Elin och jag går och handlar. Jag ser ännu en bild i stil med ”gurkan bland morötterna” i en limejuiceflaska som står bland ett gäng barbequesauce. Det var tecknet på hur lätt det är att vara annorlunda och sticka ut. Och hur många som just gör det.
16.37









Vi kollar på kaffe. Burken som brukar stå hos oss tog slut under nyår när vännerna var på besök. Och eftersom vi inte riktigt vet när Mamma och Pappa kan vela hälsa på igen kan det vara smart att ha något hemma. Nu argumenterar vi mest över om vi ska köpa samma kaffe eller ett billigare. Jag tycker allt som oftast att vi tar ett billigare och häller över, det är ändå ingen som märker skillnad. Elin tycker inte riktigt att det är ärligt nog, iochmed att det faktiskt var deras kaffe som våra vänner drack upp. Därmed borde vi se till att de får samma även om det är dyrare. Det slutar med att vi inte köper något kaffe alls utan väntar ännu ett tag.
22.32
Jag vill fotografera ljus och experimentera med olika ljusförhållanden. Därför tar jag in kameran i badrummet, släcker alla lampor och tänder enbart två stora blockljus som jag köpt nyligen i ett försök att förstå meningen med ljus överallt. Jag tar en bild på mitt fina guldörhänge, förmodligen rätt nytt vid den här tiden.
22.34
Och så jag. Vid ett av ljusen som jag håller upp mot spegeln. I en gammal högstadietröja...22.46
Jag blåser ut ett ljus och skyndar mig snabbt att ta kort och få med de små rökstrimmorna som tar sig uppåt. Till slut lyckas jag.




















Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

Archives

September 2005   July 2006   August 2006   October 2006   November 2006   January 2007   February 2007   March 2007   September 2007  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]